ŠÍDLO MODRÉ

23.06.2011 12:19

Šídlo modré | Aeshna cyanea se u nás vyskytuje poměrně hojně a dá se říci, že se jedná o jedno z nejrozšířenějších šídel. Není zákonem chráněné. Dorůstá délky 7-8 cm a rozpětí křídel může být i 11 cm. Tělo šídla je černé až černohnědé stejně jako hruď. U samců převládá na těle modrá barva a u samičky barva zelená. Tělo má většinou 8-10 článků. Křídla má šídlo čiré nebo mírně okrové. Skvrna na křídlech / plamka bývá u tohoto druhu hnědá. Zde však zatím jen bílé, protože je šídlo asi 3 hodiny po vylíhnutí a teprve se musí zbarvit.

 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/3.5
Exposure
1/320s
ISO
100

 

 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/7.1
Exposure
1/125s
ISO
200

 

Nohy šídla bývají černé. Loví drobný hmyz nebo měnší druhy vážek. Najít ho můžete ve výšce do cca 50 cm nad hladinou vody, ale je potřeba velmi pozorného dívání, protože v době, kdy není ještě zbarvené je v rákosu takřka neviditelné. Období líhnutí je od června do začátku listopadu / zdroj /

Bohužel prozatím nemám fotografii plně zbarveného šídla, takže zatím jen fotografie čerstvě vylíhlého šídla, ale jakmile tuto fotografii pořídím tak je následně doplním. Vyfotil jsem serii fotografií jak se líhne šídlo nebo spíše jak to vypadá když roztahuje a suší svoje obrovská křídla. Snad se mi podaří nafotit o zbývající fotografie procesu líhnutí. / 2011

______________________________________________________________________________

Konečně se zadařilo a letos / 2012 / se mi na třetí pokus podařilo najít hned několik larev, které se připravovali na vylíhnutí. Od 5:15 jsem u něj seděl foťák na stativu, drátová spoušť v ruce a čekal jsem. Už jsem to chtěl vzdát, protože po 3 a pul hodině čekání, kdy jsem stihl zmoknout jsem měl pocit že z toho už nic nebude a pak to celé začalo a konečně se mi podařilo nafotit celý proces líhnutí.

To jsou zatím všechny moje poznatky, ale brzy plánuji tento článek rozšířit o nové informace a hlavně o nové fotografie, které tomuto články prozatím chybí - plně vybarvený dospělec, páření a kladení. Fotografie pořízeny v  / PP Křtinský lom / ► video sušení křídel šídla modrého ◄

 

2011 _____________________________________________________________________________

 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5.6
Exposure
1/80s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5.6
Exposure
1/80s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/2.8
Exposure
1/400s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5
Exposure
1/125s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5
Exposure
1/125s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5
Exposure
1/125s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5
Exposure
1/125s
ISO
100
 
Camera
Canon EOS 550D
Focal Length
90mm
Aperture
f/5
Exposure
1/125s
ISO
100